onsdag 14 oktober 2009

Engelska i Frankrike

Engelska i Frankrike?

Innan jag åkte hit har jag hela tiden hört från människor som varit här att "i Frankrike vägrar dom att prata engelska" och hur svårt det skulle bli att klara sej här när man inte pratar franska.
Men det stämmer inte riktigt, visst är det så att inte många pratar engelska, men det har absolut ingenting att göra med " historiska händelser" om man säger så, utan snarare så att dom faktiskt inte KAN det engelska språket.

Innan har jag trott att i Frankrike lär som sej engelska som oss, från 4:an.
Men så är det inte alls, vi har pratat med flera ungdomar här (som faktiskt pratar engelska) och man kan jämföra deras engelska med vårt "andra språk" som tyska, spanska eller franska. Man lär sig färger, veckodagar några fraser, grundlig grammatik, men that's it, man kan inte formulera meningar eller förstå sammanhang överhuvudtaget.

Jag kan ju säga att kom någon fram till mej på stan i Sverige och frågade något på franska, så skulle jag säga att jag faktiskt inte kan franska iallafall innan jag åkte, jag hade nog inte ens försökt och det tror jag inte de som läst spanska eller tyska heller hade gjort.

Idag har jag varit i köket med dom franska eleverna, och ärligt talat så har dom hemsk engelska, dom kan inte ens ord som "taste, potato,fish" osv, då är det inte så konstigt att en del inte ens bryr sej om att försöka, samtidigt är det lika många som gärna pratar på och försöker fråga saker. Flera har frågat oss hur det kommer sig att vi pratar så pass bra engelska, då förklarar vi bara att vi läst språket sedan vi var små. Flera gånger har de vart så att dom inte ens tänker på att vi pratar svenska också, och att engelska är något vi bara tar till när vi pratar med dom.

Men det är inte så att de vägrar prata heller, frågar man något, om det så är i skolan eller på stan så försöker alla så gott dom kan, har inte mött en ända som är otrevlig på något sett.

Så att myten om otrevliga fransmän som vägrar prata engelska är faktiskt falsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar